Přejít k hlavnímu obsahu
Domů Monitoring Seznam indikátorů M02C0204 Mimořádné události na železničních přejezdech

M02C0204 Mimořádné události na železničních přejezdech

Dostupné územní třídění (členění)ČR
Časová řada2015 - 2024
Zdroj datDrážní inspekce

 

Uvedený indikátor představuje údaje o evidovaných událostech, mezi něž patří počet projetých návěstí STŮJ a počet střetů na přejezdech. Je ovlivněn také počtem dopravců, vývojem počtu strojvedoucích a má velkou provázanost na evropský železniční systém, stejně jako na strategii státních dozorů. Drážní inspekce zveřejňuje statistiky počtu celkových událostí (náš D1 G1), počtu zraněných osob (náš D1 G2) a počtu osob, které byly usmrceny (náš D1 G3).

Počet nehod na železničních přejezdech je stále vysoký. V převažující většině případů jsou však hlavními viníky účastníci silničního provozu. Křížení železnice s pozemní komunikací je a bude vždy rizikovým místem, stejně jako jiné křižovatky. Nadále budou také probíhat kontroly rozhledových poměrů, technického stavu přejezdové konstrukce a úrovně zabezpečení. Je důležité připomenout, že povolování staveb železničních přejezdů je proces, do kterého kromě Drážního úřadu, a od 1.1.2024 nově vzniklého Dopravního a energetického stavebního úřadu, vstupují vlastník pozemní komunikace, silniční správní úřad a příslušný orgán Policie ČR. Pokud je při kontrolách stávajících přejezdů zjištěn nedostatek související s podmínkami na silniční komunikaci, zasílá Drážní úřad příslušnému silničnímu správnímu úřadu podnět k prověření situace a případné nápravě. Sám k takovému kroku nemá zákonné oprávnění.

K dalšímu posunu v úrovni bezpečnosti provozu nejen na našich, ale i na zahraničních tratích, přispívá zavedení jednotného evropského zabezpečovače ETCS. Systém funguje jako nezávislý dohled, který automaticky zasahuje v okamžiku chyby obsluhy či jiné nežádoucí situace. V tuto chvíli je v ČR přes jeden tisíc kilometrům tratí s instalovanou traťovou částí ETCS a  a více jak pět set vozidel s instalovanou palubní částí schválených do ostrého provozu. Díky zavedení důsledného řízení systému údržby vozidel (tzv. ECM) i pokračující obnově vozového parku na naší železnici, se postupně zlepšuje technický stav drážních vozidel, což potvrzují také závěry státního dozoru Drážního úřadu.

Zdroj: Drážní inspekce, vlastní zpracování MPO.

D1 M02C0204 Mimořádné události na železničních přejezdech

Sdílejte na sociálních sítích