Dostupné územní třídění (členění) |
ČR |
Časová řada |
2017-2021 |
Zdroj dat |
ÚV ČR |
Strukturu návrhu rozdělení výdajů státního rozpočtu na výzkum, vývoj a inovace stanovuje Rada pro výzkum, vývoj a inovace a rozesílá ji správcům rozpočtových kapitol, kteří zpracují návrh výdajů na výzkum, vývoj a inovace svých kapitol tak, aby přednostně zajistili plnění projektů zahájených v předchozích letech a dalších závazků. Návrhy předkládají správci rozpočtových kapitol Radě pro výzkum, vývoj a inovace, která je s nimi v dohodovacím řízení projedná. Výsledný návrh výdajů státního rozpočtu na výzkum, vývoj a inovace, jejich rozdělení a střednědobý výhled podpory výzkumu, vývoje a inovací předkládá vládě Rada pro výzkum, vývoj a inovace. Po projednání ve vládě ho Ministerstvo financí zapracuje v souladu s rozpočtovými pravidly do návrhu zákona o státním rozpočtu. Podrobnosti k metodice sběru a zpracování dat jsou uvedeny zde.
Vývoj institucionálních výdajů na VaVaI ze státního rozpočtu České republiky sledujeme v níže publikovaném Dashboardu D1 na Grafu G1. Tyto výdaje ve sledovaném období 2017-2021 postupně narůstají, nicméně nárůst vykazuje snižující se tendenci (mezi roky 2017 a 2018 činil nárůst cca 2,3 mld. Kč, mezi roky 2020-2021 pak již jen cca 0,6 mld. Kč), což je pozitivní trend naznačující, že náklady na VaVaI by se mohly v čase snižovat a tím se efektivita VaVaI v ČR zvyšovat.
Pokud se podíváme na institucionální výdaje na VaVaI z pohledu jednotlivých institucí (viz Grafy G2 a G3, Tabulky T1 až T4), pak zdaleka nejvíce čerpalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (roční průměr cca 9,31 mld. Kč, což představuje cca 51,3 % z celkových institucionální výdajů na VaVaI), s odstupem pak následovala pracoviště Akademie věd ČR (roční průměr cca 6,11 mld. Kč, cca 33,7 % z výdajů). Zbylých cca 20 % institucionální výdajů na VaVaI si rozdělily ostatní instituce. Mezi těmito za zmínku stojí Ministerstvo zdravotnictví, Ministerstvo zemědělství a Ministerstvo průmyslu a obchodu. Tato ministerstva se ročně podělila průměrně o cca 4 % z celkových institucionální výdajů na VaVaI.
Jako na zvláštní anomálii lze z pohledu Ministerstvo průmyslu a obchodu poukázat na rok 2019, kdy oproti ročnímu průměru cca 2,9 % vzrostla v tomto roce tato hodnota náhle a jednorázově na 5,7 % z celkových institucionální výdajů na VaVaI.