Průřezovým problémem české ekonomiky je fakt, že se stávající model hospodářské konkurenceschopnosti založené na nákladovém diferenciálu oproti vyspělým ekonomikám již vyčerpal.
Hrozí riziko přesunu výroby do zahraničí i rostoucí konkurence například východoasijských zemí v průmyslových odvětvích založených nejen na levné pracovní síle, ale i na znalostně a technologicky náročných aktivitách. Proto je nutná reakce ze strany státu v rámci jeho inovační politiky. Proto byly stanoveny tyto cíle:
Strategický cíl: A. Zvýšení inovační výkonnosti firem
Záměrem tohoto strategického cíle je zvýšit u podniků jejich přidanou hodnotu a produktivitu práce, změnit jejich zaměření na inovace vyšších řádů, zlepšit jejich postavení v rámci nadnárodních koncernů a globálních dodavatelských řetězců a podpořit využití nových příležitostí a tím i vznik a rozvoj nových firem. Zároveň by mělo dojít k posílení endogenního podnikatelského sektoru.
Tento strategický cíl je monitorován pomocí těchto indikátorů.
A 1 Posilování inovační výkonnosti stávajících firem a reakce na průmyslovou transformaci, technologické a společenské změny
Tento cíl je zaměřen na podporu rozvoje již existujících podniků, a to ve smyslu zvyšování jejich inovační výkonnosti, zvyšování investic do aktivit výzkumu, vývoje a inovací a zaměření na zvyšování přidané hodnoty. Smyslem je zejména podporovat podniky v rozvoji nevýrobních aktivit hodnotového řetězce, podporovat zlepšení jejich postavení v rámci globálních dodavatelských řetězců a v případě podniků pod zahraniční kontrolou i v rámci jejich nadnárodních koncernů.
A 2 Vznik a růst nových firem a využití nových příležitostí
Tento cíl je zaměřen na zajištění vhodných podmínek pro vznik a rozvoj (nejen) technologických firem v oblastech s vysokým růstovým potenciálem, vyšší přidanou hodnotou a také reagujících na nové příležitosti související s aktuálními technologickými a společenskými trendy. Zahájení podnikání zejména v technologických oborech je často investičně náročnější a rizikovější a zakladatelé těchto firem k realizaci podnikatelského záměru potřebují různorodé specifické služby a podmínky. Ty se různými způsoby snaží vytvořit prakticky všechny rozvinuté země ve světě.
A 3 Zlepšení fungování inovačních ekosystémů na národní i regionální úrovni
Podmínkou pro zvyšování přidané hodnoty stávajících firem a jejich reakce na technologické trendy a také vzniku nových firem a využívání nových příležitostí (tj. prvních dvou specifických cílů) je zlepšení fungování národního i regionálních inovačních ekosystémů. Pro úspěšný rozvoj malých a středních firem je nutný rozvoj podpůrných služeb včetně specifického poradenství formou koučinku a mentoringu a včetně podpory potřebné infrastruktury a služeb umožňující například testování výsledků výzkumu a vývoje. Rozvíjet je nezbytné také spolupráci jak mezi podniky navzájem, tak i mezi podnikovou a výzkumnou (akademickou) sférou a podporovat transfer technologií a výsledků výzkumu a vývoje do praxe.