10. března 2022 se v Ostravě uskutečnilo finále národního kola soutěže Creative Business Cup. Zúčastnilo se ho deset českých startupů z vybraných oblastí kulturních a kreativních průmyslů. Akci pořádala Agentura pro podporu podnikání a investic CzechInvest, která je významným partnerem a realizátorem RIS3. Kulturní a kreativní odvětví jsou v RIS3 zastoupeny vlastní doménou výzkumné a inovační specializace, protože jsou důležitým akcelerátorem společenskoekonomického rozvoje ČR.
Finalisty byly firmy AIMS (využití umělé inteligence při vyhledávání hudby), Beehive (designová svítidla z včelího vosku), Cementum (udržitelný beton s využitím odpadní suti), HTDM (IoT řešení pro laser game), Posedla (3D výroba cyklistických komponentů), Precismo (robot na 3D skenování), Sensio (violoncello na míru vytisknuté na 3D tiskárně), Tanganica (jednoduché spouštění reklamy na internetu), Tangle (světelné efekty bez počítače) a Virtual Real Life (virtuální realita pro rehabilitaci).
Výkony českých startupů posuzovala odborná porota, ve složení ředitel Divize startupů a inovativních malých a středních podniků CzechInvestu Jakub Hájek, zakládající partner advokátní kanceláře 3ADVOKÁTI Martin Hykel, ředitel evropského SWCSummitu Tomáš Cironis, koordinátorka implementace aktivit na podporu malých a středních firem/start-upů v rámci Regionální inovační strategie Moravskoslezského kraje MSIC Adéla Hradilová a leader programu Start It ČSOB Zuzana Paulovics.
Vítězem se stala firma Sensio, která vyrábí na míru designová violoncella. Nápad se zrodil v době pandemie, kdy jeden z protagonistů firmy Sensio violoncellista Ondřej Kratochvíl potřeboval doma cvičit, aniž by při tom rušil spánek svého malého synka a sousedy. S kamarádem Janem Tobolíkem začali zkoušet tisk violoncella na 3D tiskárně a za relativně krátkou dobu přišly první úspěchy v podobě skutečně revolučního hudebního nástroje, které umožňuje tiché cvičení a po zapojení do zesilovače i plnohodnotné koncertní hraní.
Tento příběh, futuristický design, zvládnutí obchodní strategie a propojení s hudbou uchvátily porotu natolik, že firma Sensio získala hned tři ceny! Kromě hlavní ceny v soutěži Creative Business Cup také cenu Moravskoslezského inovačního centra a cenu Miláček publika, kterou udělili diváci v sále i na online přenosu.
Startup Sensio se svým produktem MyCello bude reprezentovat Českou republiku na globálním finále soutěže v Kodani.