České republice chybí zásadní data o podnikatelském prostředí, to bylo jedním z ústředních témat konference „Podnikavá budoucnost Česka“, kterou v říjnu uspořádaly v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze agentura CzechInvest a Asociace podnikavé Česko. Během této události se zdůraznila nutnost větší podpory podnikání a upozornilo se na to, že bez aktuálních údajů je těžké efektivně plánovat rozvoj podnikatelského prostředí. Jedním z možných řešení je zapojení České republiky do mezinárodního výzkumu Global Entrepreneurship Monitor (GEM), který by poskytl potřebná data o podnikavosti a napomohl lepšímu vytváření národní hospodářské politiky.
Asi 120 účastníků konference, včetně odborníků ze státní správy, inovačních center, škol a neziskových organizací, se shodli na tom, že zapojení do GEM je klíčové pro budoucnost podnikavosti v Česku. Momentálně země nemá k dispozici dostatek tvrdých dat, což komplikuje rozvoj efektivní podpory podnikavosti. Česká republika se do mezinárodního výzkumu nezapojuje od roku 2013. Vedle zapojení do výzkumu GEM byla diskutována potřeba větší mezirezortní spolupráce a změny v systému vzdělávání, které by měly podpořit rozvoj podnikavosti už od nejmladší generace. Konference se zaměřila na hledání odpovědí na otázky týkající se i motivace Čechů k podnikání, včetně toho, zda jsme stále národem budoucích zaměstnanců.
Konferenci zahájil generální ředitel CzechInvest Jan Michal. Se svými příspěvky mj. vystoupil také vrchní ředitel Sekce digitalizace a inovací Petr Očko (MPO), který shrnul rok 2024 ve znamení Podpory podnikavosti. Projekt Podpora podnikavosti je součástí Národního plánu obnovy, komponenty 1.4. Digitální ekonomika a společnost, inovativní start-upy a nové technologie, financovaného z Evropského fondu pro regionální rozvoj. Cílem projektu je podpořit podnikavost, podnikání a úspěšné zakládání nových podniků v celém Česku prostřednictvím více než 300 osvětových a dalších akcí a služeb. Jako další hovořili Ondřej Andrys (MŠMT), Jana Skalková (MPSV) a Anna Tarnawa z instituce Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
Nechyběly samozřejmě ani informace o Národní RIS3 strategii, která v rámci svého strategického rámce uvádí jako jednu z klíčových hodnot vedle kreativity, spolupráce, udržitelnosti a dalších právě i podnikavost. Téma podnikavosti je obsaženo i ve specifickém cíli A. 2, kde je jako jedna z typových podporovaných aktivit „Podpora podnikání, jeho rozvoje a rozvoje podnikavosti“. Také ve specifickém cíli C. 1 je uvedena aktivita „Posilování podnikatelských dovedností a podnikavosti žáků a studentů“. Pomocí průřezové priority Lidé a chytré dovednosti se pak RIS3 snaží o podporu vzdělávání v oblasti podnikavosti. Podíváme-li se do Přílohy 1, je v rámci domény specializace „Kulturní a kreativní odvětví nástrojem akcelerace socioekonomického rozvoje ČR“ u ilustrativních příkladů dílčích VaVaI témat zmíněno „Aplikace nástrojů kreativity, podnikavosti a badatelství do vzdělávacího kurikula ve všech vzdělávacích stupních (vč. preprimární úrovně).“
V odpolední části se pak navázalo s panelovou diskuzí k příkladům spolupráce na národní i regionální úrovni. Ředitel Divize podnikatelského prostředí CzechInvest Michal Urban nastínil, jak CzechInvest podporuje podnikavost a rozvoj podnikání. Ještě před závěrečným slovem a networkingem byly prezentovány zajímavé podnikatelské startupy jako Plastic Guys s.r.o., OMG Robotics s.r.o., Family Bakery s.r.o. nebo Mamavis healing care s.r.o.