Novinky ve výuce informatiky na základních školách
Jak se daří naplňovat horizontální prioritu Národní RIS3 strategie Lidé a chytré dovednosti? Mění se náplň počátečního vzdělávání na základních a středních školách? Zdokonaluje se systém výuky informatiky a technických oborů? Bude naše školství vychovávat lidi připravené na život v 21. století?
Tyto a další otázky si klademe již delší dobu a hledáme způsoby, jak vzdělávání v našich školách změnit, aby absolventi škol byli skutečným přínosem pro naši ekonomiku a společnost. Systémová změna se prosazuje dlouhodobě a přispívá k ní i Národní RIS3 strategie prostřednictvím horizontálních (průřezových) priorit. Jednou z nich je priorita Lidé a chytré dovednosti, jejímž cílem je „modernizace (a digitalizace) systému počátečního vzdělávání s důrazem na rozvoj klíčových kompetencí žáků a studentů relevantních pro dlouhodobé uplatnění v ekonomice a společnosti 21. století, a to jak na trhu práce, tak v samostatném podnikání“.
Z nástrojů podpory této horizontální priority přichází v úvahu zejména Operační program Jan Amos Komenský (OP JAK), který v Prioritě 2 – Vzdělávání podporuje školy všech stupňů. Kromě operačního programu však existuje řada dalších aktivit a iniciativ, které myšlenku změny systému výuky našich školách výrazně podporují. Několik let již u nás působí Česká národní koalice pro digitální dovednosti a pracovní místa, zkráceně DigiKoalice, kterou organizačně zajišťuje Národní pedagogický institut. Na setkání jejích členů a přizvaných hostů dne 27.7.2022 byly představeny novinky připravované do systému vzdělávání a rovněž několik aktivit neziskových a soukromých subjektů.
Nejvýznamnější novinkou je zavedení nového vzdělávacího oboru INFORMATIKA do základních škol, což je jeden z hlavních úkolů revize Rámcových vzdělávacích programů základního vzdělávání 2021. Cílem je změnit názor na informatiku z dosud převládajícího chápání informatiky jako oboru o počítačích a programování na vnímání informatiky jako nástroje na řešení problémů. „Rozvíjet informatické myšlení dětí znamená pomáhat jim rozpoznávat informatické aspekty světa a využívat informatické prostředky k jeho zkoumání, utváření a ovlivňování“, píše se v osvětovém letáku. Nový obor je rozdělen na 4 moduly: Data, informace a modelování; Algoritmizace a programování; Informační systém; Digitální technologie. Zároveň s novým oborem bude nově rozvíjena i digitální kompetence, která se řadí k tzv. klíčovým kompetencím. Digitální kompetence je rozdělena na 6 oblastí: Využití a zapojení se; Informace a komunikace; Tvorba a vyjádření; Efektivita a inovace; Vývoj a rizika; Bezpečnost a etika.
Vdechnout oboru Informatika nový informatický obsah a více ho orientovat ke změně myšlení je úkolem především pro učitele. A to nejen učitele informatiky, ale pro všechny učitele základních škol. Ti by měli umět využívat informatiku a informatické myšlení ve všech předmětech, které vyučují. Zavedení nového vzdělávacího oboru do školní praxe jistě nebude jednoduchý úkol, Národní pedagogický institut spolu s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy však má plán, jak učitele základních škol postupně na změnu výuky oboru připravit a jak školám s přechodem na novinku v rámcovém vzdělávacím programu pomoci. Využije k tomu prostředky z Národního plánu obnovy i ze státního rozpočtu.
Dalším tématem setkání DigiKoalice bylo představení aktivit různých soukromých společností a neziskových organizací, které jsou zaměřeny především na rozvoj vzdělávání inovativními formami a způsoby. Například nezisková organizace NVIAS z Plzně vytváří experimentální prostředí pro realizaci projektů, které zábavně „mění mladou generaci z konzumentů na tvůrce“. Projekty jako Education on Climate Rules (řešení klimatických změn formou soutěží a spolupráce), MegaBoost 4.0 (výuka dovedností budoucnosti pomocí nově vznikající hry ve Virtuální realitě), AI Talent inkubátor (rozvoj talentu nadaných žáků, byznys dovedností a tvořivosti v oblasti umělé inteligence), Social impact of Climate rules (impuls pro pražské pedagogy a studenty základních a středních škol, rozvíjející kompetence k udržitelnému rozvoji) nabízejí zábavnou a interaktivní formou za podpory moderních technologií atraktivní výukové programy, které děti zaujmou a zaměří jejich pozornost k přemýšlení o závažných tématech a hledání řešení.
Velmi zajímavý je také projekt Škola s hrou společnosti ALBI, což je známý výrobce her a interaktivních knížek pro děti. Jedná se o vzdělávací program, ve kterém firma Albi nabízí školám i mimoškolním zařízením různé pomůcky, hry, hračky i knížky. Lze je uplatnit v každém předmětu, protože k pomůcce firma dodává i pracovní listy a metodiky, jak danou pomůcku ve výuce použít v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem. Pomůcky jsou určeny dětem od mateřských škol až po 2. stupeň základních škol, lze je využívat v družinách i při volnočasových aktivitách. S pomocí her a pomůcek lze vyučovat například i informatiku a rozvíjet informatické myšlení, a to bez tabletů a počítačů.
Tyto novinky, které Digikoalice představila, dávají naději, že se cíl horizontální priority Lidé a chytré dovednosti Národní RIS3 strategie skutečně podaří naplnit.